VVM-lezing door A.J.M. Irving – De toekomst van het verleden

Registrations have closed.
VVM-lezing door A.J.M. Irving – De toekomst van het verleden

81 81 people viewed this event.

De toekomst van het verleden: De Martinikerk als levend geheugen.

Hoe maken we gebruik van het verleden in het heden? Hoe kunnen alle burgers bijdragen aan, deelnemen aan en profiteren van erfgoed in de praktijk? Wat is de rol van cultureel en religieus erfgoed in diverse gemeenschappen? Dit zijn enkele van de leidende vragen en uitdagingen die op nieuwe manieren worden aangepakt in het erfgoedbeleid in het kielzog van de Nederlandse ondertekening in januari 2024 van de Faro Conventie (De Waarde van Cultureel Erfgoed voor de Samenleving 2005) van de Raad van Europa. Deze reflecties gaan in op de implicaties van de uitgangspunten van de Conventie voor het huidige en toekomstige erfgoedbeleid en de erfgoedpraktijk van de Martinikerk.

Dr Andrew J. M. Irving is universitaire docent Religie en Cultureel Erfgoed aan de Rijksuniversiteit Groningen, en sinds 2023 directeur van het Centrum voor Religie en Erfgoed aan de Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij.

Toegang gratis

Aanvullend informatie